För många spårvagnshållplatser?

Det tycker i alla fall Västsvenska Handelskammaren att Göteborg har. Följden är att spårvagnarna går för långsamt. Jag tycker de har rätt och kan lätt hitta ett antal spårvagnshållplatser som kan slås ihop eller läggas ner.

Grönsakstorget och Domkyrkan kan utan prut göras till en hållplats. Berzeeligatans hållplats kan tas bort, S:t Sigfridsplan och Liseberg slås ihop och då lägga under motorvägen med möjlighet att byta till pendeltåg och bussar som kan stanna vid Lisebergs station och Focus. Chapmans Torg och Jaegerdorffsplatsen kan slås ihop med den nya hållplatsen mellan Kustgatan och Chapmans Torg för enkla byten till buss. Olivedalsgatans hållplats kan skippas (Prinsgatans hållplats kanske i så fall bör flyttas ett kvarter söderut) och hållplatserna Brunnsgatan och Handelshögskolan kan slås ihop. Kanske kan också hållplatsen Vasa-Viktoriagatan läggas ner.

Men ännu viktigare är att alla spårvagnar inte ska behöva gå via Brunnsparken. Ett sätt att skapa möjligheter för spårvagnslinjer att gå andra vägar är att bygga spårväg mellan Lilla Torget och Lilla Bommen, ett annat sätt är att bygga spårväg rakt över Heden, från Valand till Ullevi. Dessutom kan en spårväg längs med Allén byggas från Hagakyrkan till Polhemsplatsen. Kanske kan den läggas i tunnel.

För att lösa problemet med långamma förortslinjer som linjerna till Bergsjön och Frölunda så får nya spårvägar byggas. En linje kan från Marklandsgatan längs Dag Hammarsköldsleden till Järnbrottsmotet och till Frölunda Torg. Bergsjöns problem är lite svårare att lösa, men en förlängning ner till Partille skulle göra byten till pendeltåg möjlig men annars kan kan en linje som går via Kviberg/Utby och inte via Kortedala vara en idé.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

About these ads