Den självklara lösningen – kollektivtrafik

Några trafikforskare för fram den självklara och moderna lösningen för att bli av med trafikinfarkter av den typ som nyligen inträffade på Essingeleden. Tätare städer och kollektivtrafik. Det är en miljövänlig lösning och en socialt bra lösning. Tätare städer sparar energi, tätare städer gör kollektivtrafik konkurrenskraftigare och tätare städer innebär mindre utläpp av växthusgaser.

Förbifart Stockholm som Vägverkets Skogö föreslår är motsatsen. Det är atsning på en glesare stad, en satsning på mer växthusgasutsläpp och en satsning på en omodern bilism och långväga pendling. Det är defintivit miljöovänligt och därför bör Förbifart Stockholm läggas ner. När bloggkamraten Peter Karlberg försvarar utbyggda biltrafikleder försvarar han ett omodernt samhälle. Ett samhälle som måste fasas ut. För miljöns och den mänskliga överlevnadens skull.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Gunnar Franzén

    Det enda självklara är att det behövs både individuella transporter och kollektivtrafik. Stockholm har redan en av världens högsta andelar kollektivtrafik, och då Citybanan byggts ut kan den bli den ännu högre. Det är inget argument mot Förbifarten.

  • Apan

    Ja jag håller med. Förbjud folk att bo på landet där de blir beroende av bilar coh inte kan anslutas till fjärrvärmesystemet och tvinga dem att bosätta sig i städerna. Allting mindre än Eksjö borde förbjudas. Inte nog med det. Om alla bor där så blir de lätta och försvara så kan vi lägga ner Boden och andra onödiga militärinstallationer som bara fungerar som regionalpolitiskt stöd ändå.

  • Apan

    En annan sak förresten. Om man sedan förbjuder staten att lägga sig i familjen interna angelägenheter som vem som skall vara hemma med barnen när och om man vill ha barnet på dagis eller inte så minskar ju stressen på familjer där båda föräldrarna måste jobba. Den stressen leder ju ofta till att man har två bilar varav den ena (som kvinnan oftast kör) är en gammal miljöfarlig skrotbil för att hinna lämna och hämta på dagis/skola. Väldigt få åker ju buss eller tunnelbana för att hämta/lämna sina barn. Och titta, Hepp, så har familjepolitiken gynnat miljön och både vuxna och barn slipper ohälsosam stress.

  • Erik F

    Trafikforskare borde resa till Japan för att lära sig. Blir lika imponerad varje gång jag kommer till Tokyo och upplever dess fantastiska kollektivtrafik som servar 35 miljoner människor (Stor-Tokyo). Tåg och tunnelbana överallt.

    Bor själv i Sydney som är en underbar stad men med trafikproblem modell grande. Obefintlig kollektivtrafik och alldeles för många bilar gör det dagliga pendlandet till ett helvete.

    Jag minns att jag en gång i tiden tyckte det var kul att köra bil…