Bilkrisen som en möjlighet – evenemangsstaden Göteborg

Del 4 av 4 i serien Bilkrisen

Göteborg vill behålla platsen som den ledande evenemangsstaden i Sverige, trots att staden inte längre har den största inomhusarenan. Därför tänker kommunen utreda möjligheterna på satsningar, utbyggnad av Scandinavium, nya arenor och hallar samt en del annat.

Det är ett utmärkt tillfälle att satsa just nu, med bilkrisen som orosmoln över staden. En stor satsning på kollektivtrafik med forskning och satsning på produktion av alternativa färdmedel kan med fördel kombineras med en en utvidgad satsning på stora evenemang. I samband med en tidigarelagd utbyggnad av Västlänken och bygget av en ny dubbelspårig järnväg till Borås kan man också bygga en ny pendeltågsstation i Elisedal – Almedal. Det har funnits en station där förr i tiden, så det är inget nytt egentligen. Denna station kan kombinerars med bygget av en ny inomhusarena som blir större än Globen samt med en upprustning av hela området längs med Mölndalsvägen. Precis som med Globen kombineras det hela med ett köpcentrum och galleria. Det hela blir en förlängning av det så kallade evenemangsstråket förbi Liseberg. Det finns också utrymme att bygga bostäder och kontor samt lokaler för andra typer av verksamheter.

Saabs växellådsfabrik (GM Powertrain) flyttas från Almedal/Getebergsäng och området bebyggs med bostäder och kontor i den mån det går. Det kan ju också bli så att växellådsfabriken helt enkelt läggs ner, men om det inte sker bör den ändå flyttas.

Området vid Mölndalsvägen lämpar sig väl för handel, bostäder och kontor. Det ligger centralt i Göteborg och har bra kommunikationer som blir ändå bättre med en ny pendeltågsstation. Stationen kan också bli ändhållplats för en del av de busslinjer som idag trafikerar både Krokslätt (inklusive Burås, Mossen och Fredriksdal), Johanneberg och Kallebäck. På det sättet får dessa områden ännu bätter kollektivtrafik än idag.

Med hjälp av lite statliga pengar kan bilkrisen användas till en offensiv satsning med förbättrad infrastruktur och miljö i Göteborg. Ett nytt köpcentrum centralt i Göteborg kan innebära en stängning av externa köpcentra som Kållered och Sisjön. Köpcentra med dåliga kollektiva kommunikationsmöjligheter och därför klimatfientliga.

Intressant?
Borgarmedia: SVD1, SVD2, DN1, DN2, SDS1, SDS2, SDS3, AB1, AB2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

Series Navigation<< Bilkrisen som en möjlighet – ställ om produktionen
Advertisements
  • Pingback: Claeskrantz.se » Blog Archive » Alliansens hjälp till bilindustrin - Det bidde en tumme()

  • Pingback: Regeringens spenderbyxor | Jinges web och fotoblogg()

  • Pingback: Kildén & Åsman » Bloggarkiv » Glättat omslagspapper med röd rosett()

  • Apan

    Hmm, varför skall staten skjuta till massa pengar till bilindustrin ? Det var ingen som reste en endaste röst om att Ericsson, Sveriges i särklass viktigaste kunskapsbolag, skulle räddas genom statliga medel i början på 2000-talet. De privata ägarna fick gå in med extra kapital för att Ericsson skulle komma över det ”exceptionella” fallet i efterfrågan som höll på att skicka Ericsson i fördärvet. Är det bara för att det handlar om bolag som INTE är lokaliserade till Stockholm som dessa diskussioner förs ? Man undrar ju ibland ….

  • ZJ

    Gå över Mölndalsån efter vatten… SUCK!

    I stället för att bygga ut kollektivtrafiken till köpcentra utanför stan så förespråkar människan att dessa ska läggas ner så att folk tvingar åka in till stan och handla. Folk som bor på landet får INTE bättre kommunikation för att Göteborgarna får det – och det är säkert enklare att dra några spår ut till köpcentra från centrala Gbg än att förbinda varje litet villaområde med Gbg.

  • Anders_S

    ZJ: Nej det gör jag inte. Om staden är tillräckligt tätbebyggd finns tillräckligt med service där man bor.

    Och, jag de flesta förorter långt bort, som exempelvis Torslanda, Balltorp etc är oekonomiska, miljöovänlig och problematisk. Det kan säkerligen utvecklas till städer i sig själva emd mer lägenhetsbebyggelse och förtätning. Den typen av byggande bör stoppas. Ett separat villaområde är inte tillräckligt tätt befolkat för att vettig kollektivtrafi ska kunna skapas. Därför är din idé inte möjlig att genomföra.

    Men köpcentra som Kållered eller Bäckebol är inte dirket nära någar bostadsområden och är kosntruerade för bilar. Sånt måste bort. Backaplan; Gamlestadstorget och Mölndalsvägen ligger däremot centralt och bra, med tättbebodda områden omkring sig (kan bli ännu bätte vid Backaplan och Gamlestadstorget, med bostäder bland affärerna och småindustrierna också) och bra kollektivtrafik. Detsamma gäller Frölunda Torg och när det gäller Angered C kan kollektivtrafiken bli mycket bättre

    Dessutom är det så att till de centrala delarn av en stad är det lätt att åka kollektiv ochlätt att ordna bar kolelktivtrafik. Det är det inte till Kållered eller Bäckebol.