Kontrarevolution 1980

Boktips
Vad är utveckling?
Björn Hettne
SNS Förlag

En fantastiskt imponerande liten bok. Med massor av kunskap på ynka 88 sidor. Men samtidigt så välorganiserad att det inte alls känns som korvstoppning. Lärdomen bara slinker ner.

Det återkommande grundtemat är utveckling, och hur begreppet har färgats av den rådande tidsandan. Och vad som i olika epoker har uppfattats som ”utvecklingsproblemet”. Så sammanfattas boken av författaren Björn Hettne, som är professor emeritus inom freds- och utvecklingsforskning, vid Institutet för globala studier, vid Göteborgs universitet.

För 1700-talsupplysningen var utveckling en slags diskurs (”mode-åsikt”) om en ödesbunden framstegsprocess. På 1800-talet gällde diskussionen mer marknad och industrialisering. Under världskrigen och 30-tals-depressionen gällde ”statsinterventionism” i ekonomin som nationellt ”självförsvar”. Politisk-statlig styrning av näringslivet.

Den fjärde diskursen 1945 – 1980 hade olika skolor kring ”världsfattigdomens geopolitik”. Och ”keynesiansk” statlig reglering av ekonomin. Det var de goda välfärdsåren då utveckling var ständig ”tillväxt” – fram till ett krisande 70-tal.

1980 – 2000 kom utveckling som globalisering. Med marknadsfrihet, avreglering, new public management, och snabbt växande ojämlikhet och sociala klassklyftor. Detta via den omskakande nästan världsvida 1980 års nyliberala ”kontrarevolution” (författarens ord).

Global högervridning

Björn Hettne om tiden: ”Det gick inte längre att föra traditionell (nationell) välfärdspolitik i en alltmer globaliserad värld.”

Den sjätte diskursen från millennieskiftet och framåt samtalar också om global utveckling. Och om ”politikens återkomst” för att ”tämja globaliseringen”. Vilket beklagligt nog inte skett. Boken gavs ut redan 2008 och tyvärr saknas en uppföljning:

Hur ser Hettne idag på kommunismens fall, och övergång till auktoritär statskapitalism? Eller på den växande högerextremismen med fascistiska övertoner – ett nationellt självförsvar mot liberal globalism?

Boken i stort tar upp den sammanfogade ekonomisk-politisk-militära utvecklingen i främst väst.

Den refererar till Karl Polanyis berömda ”The Great Transformation”: Om hur samhället ibland ingriper i ekonomin i statligt-politiskt ”självförsvar”. Detta via fascism, kommunism, socialdemokrati, USA:s New Deal, och ”starka män” i fattigare länder.

Jag tycker boken borde skilja mer mellan totalitär och demokratisk statsinterventionism. Jag upplever också en viss lutning till liberal frihet, personlig och ekonomisk. Men hur fria är vi i en näringslivsglobaliserad värld där vi inte helt kan förverkliga den nationella demokratin?

Tre grundvärderingar

Boken för ett intressant resonemang om de tre politiska grundideologierna, vilka ju samtidigt speglar värderingar och klassintressen: staten-feodalismens gamla konservativa överklass, kapitalistklassens liberala marknadsfrihet, arbetarklassens jämlika socialism.

Björn Hettne ser dem också som på något sätt tillfredsställande djupare mänskliga behov av (konservativ) ordning, (liberal) frihet, och (socialistisk) social rättvisa. Det kan ligga något i det funderar jag.

Jag försöker bygga på med evolutionsvetenskap. Det är tyvärr fortfarande en seglivat främmande fågel inom samhällsvetenskap och humaniora. Min hypotes är denna:

Med vår gamla djuriska drift till elitär konkurrens tjänar ”vinnarna” på frihet från kontroll av andra. Men med vår nyare jägar-samlar-drift till ”folkligt” samarbete tjänar majoriteten på jämlikhet.

Höger och Vänster

Alla, trots ”klassmotsättningar”, tjänar ofta på att flocken /stammen fungerar: ordning. Jämför med samlande konservativ nationalism – och dess efterföljare folkhemmet(s).

Det är vidare förståeligt att frihet idag ofta kopplas till höger, och jämlikhet till vänster (termer från franska revolutionen). Frihet för några att bli rika, kontra alla ska dela jämlikt (min subjektiva definition).

Jämför med debatten om privatskolor. Den ”rika högern” vill ha ”valfrihet” att fixa in sina barn i de bästa skolorna. Den ”fattiga vänstern” vill ha jämlika likvärdiga skolor för alla elever.

Hans Norebrink, vänsternationalistisk frihetlig socialist (frihet, jämlikhet, nation i Hettnes anda!)

Läs också:
Liked it? Take a second to support Hans Norebrink on Patreon!
Become a patron at Patreon!