Fördyra bilismen – gör kollektivtrafiken billigare

Cecilia Verdinelli har skrivit en bra ledarartikel i Nyhetsmagasinet ETC om kollektivtrafik och bilism. Hon konstaterar att böterna för att tjuvåka med kollektivtrafiken i Göteborg är 1 500 kronor, Detta samtidigt som böterna för att parkera fel är maximalt 1 100 kronor. Felparkering kan i värsta fall utgöra en fara för andra trafikanters liv. Tjuvåkning innebär ingen fara för någon. Det är i det perspektivet underligt att tjuvåkning ger högre böter än felparkering.

I artikeln i ETC visar också Verdinelli på att böterna för tjuvåkning i Göteborg är mycket högre än i flera andra europeiska städer. Det handlar om städer som dessutom är mycket större än de svenska städerna:

Både Stockholm och Göteborg har en tilläggsavgift på 1 500 kronor. Det är en objektivt hög avgift. I Berlin gäller 60 euro, i Amsterdam 50 euro, i Paris 100 euro som halveras till 50 om du betalar direkt. Till och med i London, känt för sina höga priser, är det billigare: 80 pund som generöst rabatteras till 40 pund om du betalar inom tre veckor.

Billigare biljetter eller gratis kollektivtrafik

Verdinelli föreslår att det införs en billigare biljett till personer som bara vill åka ett par hållplatser. Det skulle förmodligen vara ekonomiskt fördelaktigt även för kollektivtrafikbolagen. Och i det läget skulle knappast alla kontrollanter behövas. Men det finns andra som tycker att vi borde gå ännu längre och införa gratis kollektivtrafik som exempelvis Anders Karlsson och Evelina Johansson Wilén från föreningen Socialistiks Politik i Göteborg.

Samtidigt borde bilismen göras dyrare. Parkeringsböterna bör bli högre och vägtullarna för att köra bil i centrala Göteborg borde höjas. Reseavdragen för arbetsresor borde dessutom tas bort. De används främst av rika bilister i storstäderna.

Öka resandet med kollektivtrafiken

De påpekar i en debattartikel i GP (5 oktober 2023) att privatbilismen står för för nästan 20 procent av Sveriges samlade utsläpp av växthusgaser. Detta samtidigt som kollektivtrafiken i Göteborg endast utgör runt 40 procent av stadens motoriserade resor.

Det kollektiva resandet måste öka radikalt om klimatproblemen ska kunna åtgärdas. De menar att ett avgörande och viktigt schackdrag är att införa avgiftsfri kollektivtrafik. För att en sådan reform ska bli riktigt effektiv förelås de också att den ska kombineras med en planmässig utbyggnad av kollektivtrafiken. De fortsätter:

Avgiftsfri kollektivtrafik skulle dessutom gagna medborgare med tunnare plånböcker. Sedan 2019 har månadsavgiften höjts från 620 kronor till 795 kronor. Det är en en tung utgiftspost för arbetslösa, sjukskrivna, förtidspensionerade och andra låginkomsttagare. Vi skulle också bli av med den kostnad som biljettkontrollerna utgör, vilket i dag årligen löper på 140 miljoner kronor genom ett upphandlingsavtal med den danska storkoncernen ISS.

[…]

Hur kan detta finansieras? Tidningen Dagens ETC som har räknat på det har kommit fram till att det vid en inkomst på 25 000 kronor/månad skulle innebära en skattehöjning på 328 kronor per månad – mindre för dem därunder och mer för dem däröver.

I beräkningen har även en höjd driftskostnad med 20 procent på grund av ökat resande, samt att kontrollanterna arbetar kvar men med andra uppgifter, räknats in. Pensionärer, som redan i dag till största delen åker gratis, bör självklart undantas från skattehöjningen. Det skulle dock endast betyda en ytterligare marginell höjning för övriga.

Om gratis kollektivtrafik skulle införas behövs överhuvudtaget inga kontrollanter vilket skulle spar pengar. Dessutom behövs inga biljettkontroller vid påstigning vilket skulle kunna leda till en något snabbare kollektivtrafik med minskad risk för förseningar.

Läs mer om kollektivtrafik:

 

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

Ett svar på “Fördyra bilismen – gör kollektivtrafiken billigare”

  1. ”Reseavdragen för arbetsresor borde dessutom tas bort. De används främst av rika bilister i storstäderna.”

    Dessvärre har för det mesta debatten om bilismen ett stadsperspektiv. I städer och större tätorter finns en kollektivtrafik som otvivelaktigt skulle kunna nyttjas mycket bättre, inget tvivel om det. Visst kan ekonomiska påtryckningsmedel vara verkningsfulla men det förfaller mig högst tveksamt om höjda biltullar (där de finns), höjda parkeringsböter, borttaget reseavdrag eller vad det nu kan vara på något väsentligt sätt skulle kunna påverka de verkligt välbeställda, de kommer att använda bilen ändå, var så säker.

    Utöver detta har vi också en glesbygd, inte minst landets norra delar, där kollektivtrafiken ALDRIG kan bli ett alternativ. Att ta bort reseavdragen för dessa är inte rimligt.

Kommentarer är stängda.