Payam Moula går vilse i den sociala mediedjungeln

Payam Moula som är chefredaktör för idétidskriften Tiden har skrivit ett debattinlägg i tidningen ETC om sociala medier. Inlägget en kritik av mikrobloggen X, tidigare känd som Twitter, och dess ägare Elon Musk. Kritiken är till stora delar relevant man han bortser från de mekanismer som gör att X blivit som det blivit.

Att hot och hat är vanligare på X än på Facebook, Threads och Instagram är sant. Just det har med Elon Musk och han sätt att styra X att gör. Men det är inte grundproblemet med X.

Grundproblemet är att flödet domineras reklam och högervridna och provokativa inlägg. Det är en konsekvens av algoritmer och inte en koskevens av att Musk äger X. Alla andra sociala medier som ägs av stroföretag styrs av samma typ av algoritmer vars syfte är att maximera bolagens vinst. Det gäller i allra högsta grad de sociala medier som ägs av storföretaget Meta som Facebook, Threads och Instagram. Program som Moula tycker utgör alternativ till X.

Specifikt föreslår han att folk ska lämna X till förmån för Threads. Men Threads som är ett bihand till Instagram är om möjligt sämre än Twitter. Visserligen är tonen bättre och hatretoriken inte lika vanlig. Men å andra sidan så lusas flödet ner av utseendefixerade och reklamfinansierade influerare från Instagram. Det blir värre och värre över tid för den som skaffar ett Threads-konto. I början verkar det jättebra, sen allteftersom försämras flödet så det snart är lika svårt att hitta nånting som på Facebook.

Moula klagar över att Twitter dominera sav journalister och politiker. Viket är sant. Dessutom domineras det av män. Threads domineras å andra sidan av veckotidningsskribenter, dvs influerare som bara är intresserade av yta. De är visserligen i huvudsak kvinnor men ärligt sagt gör det inte saken ett dugg bättre.

Det finns dock ytterligare alternativ till X/Twitter som Moula inte tycks känna till.

Exempelvis Bluesky som är som ett snällt X dominerat av politiker, journalister, forskare och andra personer ur medelklassen. Ungefär som X alltså men snällare. Än så länge. För även Bluesky ägs av ett storföretag och så småningom kommer algoritmerna också att dominera där. Förutsatt förstås att det får många användare för annars vill ju ingen betala för reklam där och då läggs det istället ner.

Och till sist finns även Mastodon. Ett alternativ som inte kan kontrolleras av ett storföretag. Det finns inga algoritmer som styr flödet utan det gör en bara helt själv. Och dessutom är det fritt från högerextremister och hatpredikanter. Idag domineras det av användare som är tekniskt och politiskt intresserade och kunniga men står utanför makten, dvs det är få journalister, i stort sett inga politiker och regeringstjänstemän eller några andra makthavare.

Jag föredrar förstås Mastodon. Det borde Payam Moula också göra.MEn en sak har Moula rätt i . Folk borde överge X/twitter. Men det räcker inte. Vi borde också överge Facebook, Threads, Instagram, Youtube med mera.

Läs mer:
Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

Ett svar på “Payam Moula går vilse i den sociala mediedjungeln”

  1. Dessa mediers största fiende och risk är sannolikt deras eget övermod. Att tro sig vara oövervinnerlig leder till tondövhet som i slutändan kan visa sig vara helt fatal. Se på Nokia, som var totalt dominerande på mobiltelefonmarknaden. Med denna styrka trodde man sig kunna välja egen väg när det kom till smartphones (som man nog inte i grunden förstod), tondövheten var total. När insikten om de felaktiga valen väl kom var det för sent, allt raserades.

    Samma sak som hände Nokia kan även drabba t.ex. Facebook när teknisk utveckling kommer till paradigmskiften där ”state of the art” plötsligt och abrupt förvandlas till något gammalt som ingen vill ha. De som använder produkter och system av detta slag är tämligen lättflyktiga,

Kommentarer är stängda.