Klimatskadliga subventioner större än klimatsatsningar

Miljardsatsningar för att rädda klimatet motverkas av att klimatskadlig verksamhet samtidigt subventioneras med dubbelt så stora summor. Det visar Naturskyddsföreningens granskning som presenteras på dagens pressträff för klimatet. Samtidigt är Sveriges utsläppsutrymme slut redan om fyra år, om inte radikala åtgärder sätts in.

Okänd fotograf/Naturskyddsföreningen

– Vi befinner oss mitt i en klimatkris. Den svenska klimatpolitiken är trots stora satsningar inte i närheten av vad som krävs för att klara målet i Parisavtalet och hålla temperaturökningen under 1,5 grad. Att avveckla de klimatskadliga subventionerna är ett avgörande steg på vägen, säger Johanna Sandahl från Naturskyddsföreningen i ett pressmeddelande.

Regeringen har genom åren satsat många miljarder på att rädda klimatet med bland annat klimatbonus för fordon samt stora projekt som Industriklivet. I år satsas 15 miljarder på klimatfrämjande åtgärder. Årets satsningar är historiskt stora, och ska enligt regeringen bidra till en grön återstart efter pandemin.

Klimatskadliga subventioner

Men en genomgång som Naturskyddsföreningen gjort visar att dessa klimatsatsningar äts upp av de klimatskadliga subventionerna, som motsvarar en förlorad skatteintäkt för staten på 30 miljarder kronor. Det handlar om subventioner som undantag från energiskatt och koldioxidskatt för fossila bränslen i bland annat sjöfart och jordbruk. Utöver undantagen från miljöskatter på 30 miljarder kronor subventioneras utsläpp även på annat sätt, exempelvis genom reseavdraget som bidrar till ökade utsläpp från vägtrafiken.

Samtliga höginkomstländer inom G20, G7, EU och OECD har kommit överens om att subventioner till fossila bränslen ska tas bort så snart som möjligt, eftersom de skadar såväl ekonomin som klimatet. Parisavtalet kräver dessutom att alla finansiella flöden ska vara i linje med klimatmålen.

Utsläppsmålen

Naturskyddsföreningens konstaterar också att det snart är slut på utrymme att släppa ut koldioxid i Sverige, om Sverige ska nå Parisavtalets mål. Redan om fyra år, år 2025, är vårt utrymme att släppa ut koldioxid till atmosfären helt slut, om utsläppstakten inte minskar.

– För att minska utsläppen tillräckligt måste utsläppen ner med över 15 procent per år från och med nu. Idag minskar utsläppen med tre procent per år. Nu måste regeringen se över hela sin klimatpolitik och slopa de klimatskadliga subventionerna och införa ett stopp för fossila bränslen till 2030. Jag förväntar mig samma ambitionsnivå från riksdagens alla partier, säger Johanna Sandahl.

Inte möjligt och inte tillräckligt

Ett totalt stopp för fossila bränslen som Naturskyddsföreningen föreslår till 2030 är nog inte möjligt. I den internationella sjöfarten kan förbränningsmotorer i nuläget inte ersättas med elmotorer. Inte heller kommer elektrobränslen finnas tillgängliga i sådana volymer att det kan ersätta fossila bränslen i sjöfarten till 2030. Men ett förbud på alla andra områden är möjligt.

Som reseavdragen ser ut idag så gynnar de resor med bil. Naturskyddsföreningen vill göra dem transportmedelsneutrala. Det bästa vore egentligen att ta bort dem helt. Folk borde bo närmare sin arbetsplats och resorna måste minska i sin helhet. Att bo nära arbetsplatsen ger möjlighet att cykla och gå till jobbet. Naturskyddsföreningen är alldeles för mesiga på denna punkt. Deras förslag är otillräckligt.

Det är de också när det gäller subventionerna till utrikesflyget. Ungefär 15 miljarder av de klimatskadliga subventionerna är inskrivna i internationella regler och avtal, som skatteundantaget för utrikesflyget, men resten kan regeringen avskaffa enligt Naturskyddsföreningen. Skatteundantaget för utrikesflyget måste ju förhandlas bort och regeringen kan ta initiativ till sådana förhandlingar.

Subventioner och skatteundantag (urval)
Klimatfrämjande satsningar:
  • Nedsatt energiskatt för leveranser av värme och kyla till industrin
  • Energiskattebefrielse för elförbrukning vid bandrift
  • Industriklivet
  • Klimatinvesteringar på lokal och regional nivå
  • Stöd till solcellsinstallationer
Klimatskadliga subventioner:
  • Energiskattebefrielse på bränsle för inrikes luftfart
  • Befrielse från energi- och koldioxidskatt för utrikesflyget
  • Nedsatt koldioxidskatt för diesel till arbetsmaskiner och fartyg inom jord-, skogs- och vattenbruksnäringarna
  • Lägre energiskatt på diesel i motordrivna fordon
  • Reseavdrag
Läs mer om klimat:

Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.