Rätt att säga nej till Norrbotniabanan

Nog för att Sverige behöver satsningar på järnvägen och kollektivtrafiken. Statliga satsningar såväl som privata. Kanske på samma sätt som i järnvägens barndom. Men driften av järnvägar bör vara monopoliserad. Som järnvägarna i järnvägens barndom och som Arlandabanan. Set är enda sättet som det kan fungera bra (det måste inte göra det, men marknadsstyrning, vinstmaximering, styckning etc gör det bara sämre, det har vi sett).

Men Norrbotniabanan är inte ett projekt som är samhällsekonomiskt vettigt (lika lite som den redan byggda Botniabanan). Det är ett slösaktig projekt. Ska pengar satsas på järnväg i norr ska det var en utbyggnad av dubbelspår på malmbanan mellan Narvik och Luleå. Malmbanan har idag för liten kapacitet och behöver får större med tanke på de planer på nya gruvor som finns. En satsning  på en utbyggnad av järnväg till den kommande gruvan i Kaunisvaara är också vettigt.

Andra vettiga satsningar är tunnelbygget i Stockholm som pågår, en utbyggnad i Göteborg (Västlänken eller på annat sätt) liksom en ökning av kapaciteten genom Skåne genom förbättringar, moderniseringar på Lommabanan och godsbanan genom Skåne, ny järnväg mellan Göteborg och Borås som kan kombineras med en utbyggnad av kapaciteten på västra stambanan.

Intressant?
I media: Cisionwire1, 2, 3, Newsdesk1, 2, 3, Röda Malmö,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Pingback: Bra beslut om Hamnbanan | Svensson()

  • Erik Alapää

    Norrbotniabanan behövs. Vi kan ju dela Sverige vid Dalälven, beskatta t ex LKAB, Vattenfall och SSAB i Norrland och bygga våra egna järnvägar och vägar. Och inga biltullar eller förbud mot dubbdäck, noll makt till miljökoftorna.

    • Det kommer nog inte att gå bra. Livsmedel är rätt dyrt. Liksom bilar, maskiner, administration, ersättning till renägare. Vattenfall producerar större delen av sin el i södra Sverige så det är inet så intressant, SSAB producerar större delen av sitt stål i södra Sverige (om vi räknar Dalarna dit). Förbud mot dubbdäck? Vad har det med nåt att göra. Biltullar i Norrland. Har ni det? Vi har inga i södra Sverige. Du är inte lite förvirrad du? Banan behövs inte. Däremot skulle en bana från järnmalmsgruvan i Kaunisvaara behövas. Och vem riktar dig till? Inte till mig i alla fall, en teknikoptimist till 56-årig man. En annan gång, tänk innan du skriver!

      • Erik Alapää

        Till att börja med, kolla fakta innan du skriver. Dubbdäcksförbud finns sedan länge på Hornsgatan, och bilhatarna vill utvidga detta till hela Stockholm. Sverige som helhet, inklusive södra Sverige, importerar en stor del av maten vi äter från länder med varmare klimat. Och Norrland har bara en bråkdel av landets befolkning, men producerar en mycket stor del av landets vatten- och vindkraft. Vem är det som är förvirrad?

        • Hela ditt svar är off-topic. Jag är mot dubbdäcksförbud så jag fattar inte vad du yrar om. Dubbdäcksförbud på en gata i Stockholm och en gata i Göteborg (Odinsgatan) är däremot inget att hetsa upp sig för. Det är betydelselöst. Som sagt vad, så producera större delan av Sveriges el i södra Sverige. Vattenkraft står för 40% av Sveriges el och kanske 75% av detta finns i Norrland. Södra Sverige står alltså för 65% av elen i Sverige. Norrland står också för kanske 25-30% av elförbrukningen i landet. Detta på grund av aluminiumsmätverket i Sundsvall, Rönnskärsverken och SSAB i Luleå.

          Men det har inget med en järnväg som inte behövs att göra. För den behövs inte. Diskussionen härmed avslutad. Fler inlägg om off-topic-saker tillåts inte.

          • Erik Alapää

            Du försöker undvika att kommentera dina egna faktafel, vilket jag redan visat, så jag avstår från vidare kommentarer i den frågan. Järnvägen till norra Norrland är över hundra år gammal, kurvig och med branta stigningar, och går inte där befolkningen finns, i kustregionen. Norrbotniabanan skulle tillsammans med stambanan ge ett dubbelspår som är till stor nytta för den tunga industrin. Banan skulle också ge en regionförstoring och knyta ihop städerna längs kusten. Se på Finland, de har bra järnvägsförbindelser i norr, det bör Sverige också ha.

            Ang. självständigt Norrland – när det gäller Afrika anses de som självklart att befolkningen där har rätt att få glädje av sina egna naturresurser – varför skall detta inte gälla Norrland också? Och det är inte samerna som äger malmen, det är alla norrlänningar.