Märkliga skatteregler för småföretagare?

Jag håller med en småföretagare som idag skrivit en krönika om Sverige skatteregler och skattesystem för småföretagare. Det fungerar ibland märkligt. Men särskilt krångligt tycker jag ändå inte det är. Moms redovisas regelbundet och betalas in när den ska betalas. Varje månad, var tredje månad eller varje år. Personalskatter och arbetsgivaravgift för en själv betalas in när lön tas ut osv. Egentligen inget krångligt alls. Lätta blanketter. Deklaration lämnas in varje år. För aktiebolag är det rätt enkelt. För enkel firma bökigare och för handelsbolag än bökigare. Det borde kunna göras enklare. Dessutom fungerar skattesystemet och Skatteverket ibland mycket märkligt.

En småföretagare jag känner fick i likhet med debattören en stor saftig räkning motsvarande många månadslöner som skulle betalas en viss datum. Någon möjlighet att förhandla fanns inte, något uppskov fanns ingen möjlighet att få. Det var bara att betala. Lån fick tas upp för att kunna betala.

Döm om förvåningen när samme person senare samma år fick tillbaka ungefär en fjärdedel av det han betalade till skatteverket i form av skatteåterbäring. Hade det inte varit lite enklare för skatteverket och för alla inblandade att bara vänta tills deklarationen var behandlad och då kräva betalning för resterande belopp? Det tycker i alla falla jag. Eller varför inte bygga in lite förhandlingsmån och möjliggöra en viss flexibilitet i systemet?

Skatteverket och dess personal är nästan alltid trevliga och bra att ha kontakt med. Det är lätt att få hjälp, lätt att prata med dem, men samtidigt så är verkar regelverket något fastlåst och en del tjänstemän väldigt rigida, oflexibla och totalt regelstyrda.

Nån trygghet upplevs sällan som småföretagare. Utan snarare är medvetenheten om att stå utanför försäkrings. och trygghetssystemen nåt som ständigt gnager. För ofta finns ju inte möjligheter att betala in de avgifter som borde behövas.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

About these ads