En del radikala klimataktivister kräver förbud av försäljning av fossila bränslen. Till och med en del inte särskilt radikala ministrar som Per Bolund kräver detta. I hans fall är det dock bara munväder då inget görs för att ta bort det som förhindrar en snabb utbyggnad av solenergi. Inte heller för regeringen en politik som leder till en bättre järnväg. Två saker som är nödvändiga för att minska användningen av fossila bränslen i Sverige och Europa.
I Sverige är det bilism och landsvägstransporter av gods som är de stora förbrukarna av fossila bränslen. Det viktigaste för att minska användningen av fossila bränslen i Sverige är därför en satsning på minskad bilism och minskade godstransporter på landsväg. För det krävs en målinriktad satsning på att allt fler godstransporter såväl som resor sker med tåg på järnväg. Någon sådan satsning finns egentligen inte från regeringen medan många andra högerpolitiker direkt motverkar en sådan utveckling.
Reguljär flygtrafik inom Sverige och till andra nordiska länder kan helt enkelt förbjudas. Det skulle inte orsaka några egentliga problem men minska användningen av fossila bränslen.
Sjöfarten
Ett totalt förbud mot försäljning av fossila bränslen skulle dock inte vara möjligt. Detta då det är så mycket varor som transporteras på världens hav, kors och tvärs över jorden. Nåt alternativ till fossila bränslen för sjöfarten existerar inte. Men kanske ett sådant förbud att genomföra på lite längre sikt? Kanske är väl svaret för då måste ny teknik utvecklas. Teknik som vi idag inte känner till.
Det går förstå att minska utsläppen från sjöfarten. Viktigast är att den internationella arbetsdelningen måste brytas. Det som ska användas i Europa bör tillverkas i Europa osv. När det gäller matkonsumtionen ska lokal produktion gynnas på alla sätt och vis. Onödiga transporter måste helt enkelt minimeras. Det kräver en anpassning av kosten till lokalproducerad mat. I det perspektivet är exempelvis veganism direkt kontraproduktivt.
Gasdrift
Vidare kan en övergång till energieffektivare fossila bränslen genomföras med mindre utsläpp som en följd. En övergång från bunkerolja och fartygsdiesel till naturgas (fossilgas) skulle ge en sådan effekt. Dessutom skulle biogas kunna blandas in (båda två består i huvudsak av metan). Det är alltså inte möjligt och inte önskvärt att förbjuda all användning av fossila bränslen.
En gradvis övergång till vätgas är också möjligt förutsatt att vi får en kraftigt ökad elproduktion så att en storskalig tillverkning av vätgas som inte använder fossil råvara blir möjlig. Det skulle kunna innebär en utfasning av även de fossilgasdrift för fartyg.
Eldrift
Färjor, små båtar med mera kan för sin del få eldrift. Fossilmotorer för fritidsbåtar och mindre båtar, fartyg och färjor kan förbjudas rakt av liksom bensindrivna bilar (en viss övergångstid behövs förstås). Så på vissa områden kan vi förbjuda användning av fossila bränslen med en kraftig minskning av utsläppen av växthusgaser som följd.
För att det ska vara möjligt med en snabb övergång till eldrift för bilar, färjor och småbåtar med mera krävs en snabb utbyggande av elproduktionen. Därför borde solenergin släppas fri och de hinder som idag finns för en snabb utbyggnad avlägsnas. Regeringen verkar dock inte ha några som hels sådana planer.
Läs också:
- Kan fossila bränslen förbjudas?
- Stoppa järnvägsnedläggningar och bygg ut järnvägen
- Släpp solenergin fri – bort med alla byråkratiska hinder
- Kan ekologisk odling föda oss?
- Veganism är reaktionärt
- I framtiden krävs det att vi äter kött
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.