Gör kollektivtrafiken avgiftsfri

Biljettfinansiering av kollektivtrafiken innebär att miljonären ska betala lika mycket som uteliggaren. Skattefinansiering betyder tvärtom en solidarisk finansiering, där de rika betalar mer och kollektivtrafikanter med låga och medelhöga löner betalar mindre. Eftersom fler skulle vara med och betala så skulle de faktiskt de flesta kollektivtrafikanter spara in en hacka. Arbetslösa och studenter kommer också att få det billigare.

Vissa hävdar reflexmässigt att högre skatter betyder färre jobb, men då förstår man inte idén med skattefinansiering. Att ta pengar direkt ur plånboken är genom biljettfinansiering är inte mer ekonomiskt än att betala solidariskt genom skatten. Det slår bara annorlunda.

Det ska löna sig att vara klimatsmart

Med avgiftsfri kollektivtrafik finns det ekonomiska incitament för att ställa bilen hemma, det betyder ju att man faktiskt tjänar pengar på att hjälpa miljön! När en bilist ändå betalar för kollektivtrafiken ? samtidigt som satsningarna går från bilism till kollektivtrafik ?så kommer flera att använda sig av bussar, tåg och spårvagnar.

Om politikerna är seriösa med att vilja ha en vettig klimatpolitik så måste man göra det lönsamt att välja kollektivtrafiken. Ett exempel på hur detta gått till är Avesta, som minskade sina koldioxidutsläpp med 40 ton per år. Tänk då vad en större kommun skulle kunna göra!

Biljetter och kontroll kostar för mycket

Att upprätthålla avgiftstrycket på kollektivtrafiken kostar pengar. På vissa orter krävs en massa kontroller, spärrar och liknande för att se till att alla betalar. Men bara att ha biljetter kostar också. Biljetterna ska tryckas och busschaufförer får ägna sig åt försäljning istället för att koncentrera sig på att köra. Restiden ska inte förlängas på grund av biljettvisering. Räknar man in effektivitetsvinsterna och alla kringkostnader så är avgifterna en mycket dyr affär.

Kollektivtrafik är effektivt, särskilt utan biljetter

Visste du att ett tunnelbanetåg motsvarar 10 kilometers bilkö? Utbyggd biltrafik kan aldrig vara lika effektiv som kollektivtrafik utan leder ofelbart till fler köer när fler väljer att ta bilen. Men även om kollektivtrafiken är effektivare, så behöver den också åtgärder.

Under en resa med busslinje 4 i Stockholm, är hela 35 procent av körtiden biljettvisering, stopp och annat slöseri som vi skulle kunna minska med avgiftsfri kollektivtrafik. På samma sätt innebär köerna vid spärrlinjer samhällsekonomiska kostnader på miljontals kronor (fakta om detta kan finns i Planka.nu:s rapport Till varje pris?).

Mobilitetshets slår sönder samhällen

Ett samhälle där vi måste pendla till jobb, till nöjen och för att handla mat är inte ett trevligt samhälle. Därför jobbar vi inte bara för att kollektivtrafiken ska öka på beskostnad av bilismen, inte bara för att cykel och gång ska gynnas ? utan för mer tillgänglighet ska göra att vi slipper pendla. Bra skolor, samhällsservice och kulturliv där vi bor kan minska det totala transportbehovet och istället ge utrymme för resor vi själv väljer att göra! Detta nya samhälle skriver vi om i boken Trafikmaktordningen.

Mer allemansrätt åt folket!

Vissa saker i samhället tycker alla ingår i samhället. De flesta skulle bli förvånade om man blev tvungen att lägga i pengar i en automat för att få gå på trottoaren. Men det är en politisk strid kring vad som ska vara allmänt: vissa driver på privatiseringar och prishöjningar av vatten eller avgifter på skolluncher för att ta två exempel. Vi vill utvidga allmänningarna.

Fri rörlighet borde inte ha att göra med hur mycket pengar man har för stunden och ett samhälle där människor alltid har rätt att åka till andra sidan stan eller till grannbyn är ett vänligare samhälle. Avgiftsfri kollektivtrafik för helt enkelt medborgarna närmare varandra.

Nolltaxa lockar bilister

För att minska antalet bilister så krävs att vi satsar infrastrukturpengar på kollektivtrafik, cykel och gång istället för på motorvägar. Att införa trängselavgifter, ta bort parkeringsplatser och göra gågator kan också hjälpa. Men det behövs både morot och piska. Moroten i det här fallet är att erbjuda en attraktiv avgiftsfri kollektivtrafik. Istället för att jaga bort bilisterna med högt avgiftstryck kan vi välkomna dom in i vår kollektiva trafik!

En text hämtad från Planka.nu

Läs mer om kollektivtrafik:

 

Liked it? Take a second to support Svensson on Patreon!
Become a patron at Patreon!