Det vanligaste folk klagar på när det gäller sociala medier är att en får en massa reklam och en massa skitmeddelanden från bottar och högerextremister. Det beror på hur de stora bolagen styr de sociala medierna.
Algoritmer
Anledningen till all reklam är att företagen som driver de sociala medierna lever på att sälja uppgifter om användarna till reklamköpare. För att de ska tjäna riktigt mycket pengar innebär det också att de gynnar inlägg från användarna ger många klick och reaktioner. Det gör annonsering på de sociala mediesajterna intressantare för reklamköparna.
Resultatet är att de sociala medierna gynnar spekulativa, provocerande och kontroversiella inlägg framför mer eftertänksamma, förklarande, komplicerade och ifrågasättande inlägg. Det gynnar högerextremister och deras propaganda. Samtidigt leder det till att vänsteråsikter missgynnas. Det fungerar dessutom förstärkande så med tiden blir det sämre och sämre genomslag för vänsteråsikter samt större och större genomslag för högeråsikter. En ond cirkel. Som missgynnar vänstern och ger företagen större vinster.
Sparar personlig information
Dessutom samlar företagen en massa information om användaren som de också säljer till andra företag för att dessa ska kunna dra nytta av den. Typexempel på sociala medier som fungerar på detta sätt är Facebook, Instagram, Threads, LinkedIn och X (Twitter). Förmodligen gäller det även WhatsApp, Skype,TikTok och alla sociala medier som drivs av stora och mindre kommersiella företag som Meta Inc, Amazon, Microsoft, Alphabet (Google), ByteDance, Yahoo! Inc och X Corp med flera.
På samma sätt fungerar också sökningar via Google, Bing, Yahoo! eller nån annan kommersiell söktjänst. Dessutom alla andra tjänster som de kommersiella företagen tillhandahåller.
Inlåsning
Ett annat sätt som storföretagen använder för att dominera och styra folks liv på nätet är inlåsning. Det tydligaste exemplet på detta är företaget Apple med sina programvaror och tjänster som exempelvis Safari, FaceTime, iMessage, iCloud med mera som bygger på att låsa in användarna till att använda deras tjänster och produkter.
Även Alphabet, Microsoft och Amazon arbetar med inlåsning. Alphabet genom Chrome, Google, Youtueb, Google Chat, Google Photos och Gmail med mera. Microsoft genom Edge, Bing, Outlook och OneDrive med mera och Amazon genom Goodreads, IMDB, Amazon, Twitch etc.
Storföretagen och vänstern
Företagen har också ett egenintresse i att motverka vänstern. Vänstern ifrågasätter ju deras sätt att verka, själva det system som gör att de kan tjäna pengar. Det finns alltså fler anledningar för företagen att motverka att vänstern når ut. Företagen vill behålla systemet och vill naturligtvis inte gynna de grupper, personer och organisationer som vill förändra systemet och försämra deras möjligheter att tjäna pengar.
Storföretagen liksom alla andra kommersiella företag motverkar troligen vänstern aktivt genom att se till att algoritmerna missgynnar personer, organisationer, åsikter och propaganda som går emot deras intressen.
Politisk styrning
Dessutom kan vi inte bortse från att odemokratiska och höger-regeringar, stater, organisationer arbetar för att censurera och motverka för dem förhatliga åsikter. Det kan innebära krav på censur gentemot vänsteråsikter som de kommersiella företagen på internet av kommersiella skäl kommer att följa. Kina är ett typexempel på detta men även Israel, Turkiet, Iran, Ryssland, USA och många andra länder har agerat på detta sätt. Sverigedemokraterna vill även att den svenska staten ska agera så. Vänstern missgynnas även på detta sätt.
Sammanfattning
De kommersiella företagen vill ta kontrollen över ditt onliveliv och din konsumtion genom tre metoder:
- Algoritmer som möjliggör så stor profit (vinst) som möjligt.
- Insamling av personlig information som säljs för att tjäna pengar
- Inlåsning så att användaren binds till använda företagets produkter så att de kan tjäna mer pengar
Det var lte om hur de stora bolagen styr onlinelivet och tjänar pengar på vanliga människors liv och kunskaper. Och till sist en liten kommentar om vilka konsekvenser det kan ha för vänstern.
Vänstern och sociala medier
Förhållandena som jag beskrivit har fått mig att komma till slutsatsen att vänstern måste bygga alternativa och egna kanaler för både sin interna och externa kommunikation. I första skedet för den interna kommunikationen och på längre sikt även för den externa. För på sikt kommer vi att bli extremt missgynnade på existerande sociala medier. Kanske till och med utestängda.
Läs mer:
- Vänsterns interna diskussioner och internet
- Vänstern och internet – att nå ut, del 1
- Vänstern och internet – att nå ut, del 2
- Storbolagen på nätet och alternativen
- Alternativ till Youtube – PeerTube
- Alternativ till blogspot.com och wordpress.com
- Några alternativ till Facebook – Friendica och Hubzilla
- Alternativ till Flashback – Lemmy och Kbin med mera
- Alternativ till X (Twitter) – Mastodon och Misskey med mera
- Göran Greider har fel om sociala medier
- Fediversum förvandlas och kan bli en viktig del av Internet
- Fediversums största instanser och vad som är på gång
- Göran Greider vill skicka en armé av goda nätkrigare till en säker död
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
2 svar på “Hur de stora bolagen styr de sociala medierna”
Kommentarer är stängda.