Nej till privatiseringshöst

Planka.nu

Både resenärerna och de som arbetar inom SL-trafiken hos t.ex. MTR eller Arriva fått känna på vad privatiseringarna leder till. Försämrade arbetsvillkor och hotad bemanning är sparåtgärder som ska leda till vinst för företagen, och de antifackliga angreppen är inte ovanliga. Många arbetare får det sämre, och samtidigt äventyras säkerheten för resenärerna.

Privatisering börjar alltmer att likna en religion som tillber idén om att skattepengar ska göras om till profit för olika företag. Från början talade lärljungarna om att det var privata företag som på något sätt var bättre än att driva trafik i landstingets regi. Dessa röster har dock tystnat eftersom fler och fler av de profithungriga företagen i kollektivtrafiken faktiskt ägs av stater och kommuner – utomlands. Detta gäller MTR (sämre och dyrare enligt landstingsrevisorerna!) som ägs till 50 % av Hongkongs Stad, Arriva som ägs av tyska järnvägen Deutsche Bahn och Keolis som ägs av franska järnvägen SNCF och provinsen Quebec i Kanada. Kvar blir bara den fundamentalistiska profithetsen.

Men det finns inget som säger att SJ-ägda Stockholmståg per definition skulle vara bättre än ett utländskt bolag, eller ens ett privat. Problemet är vad kollektivtrafiken används som – istället för att vara vår gemensamma transport så blir den byte för olika koncerners expansioner. Det är också profitkravet som gör att vi måste bli av med upphandling och privatisering.

Kollektivtrafiken ska inte generera profit till bolag. Den ska ge Stockholmarna tillgång till alla delar av staden, och den ska drivas på ett vettigt sätt där personalen inte utnyttjas som en del av inventarierna. För att uppnå det så måste resenärer och arbetare ta makten!

Läs mer:

Planka.nu/Svensson

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

About these ads