Tillväxt oundvikligt för minskade utsläpp av växthusgaser

De som tror att det går att åstadkomma en omställning av samhället i klimatvänlig riktning utan stora investeringar är faktiskt helt fel ute. För att minska utsläppen av koldioxid i Sverige behöver vi minska bl.a. bilismen, minska flyget, öka kollektivtrafiken (tåg, spårvagnar, tunnelbana etc), minska cementtillverkningen, minska stålproduktionen i masugnar och sluta använda fossildrivna fordon med mera.

Byggande

Minskad cementtillverkning innebär att vi måste göra betong på annat sätt än att använda cement i den. Dessutom måste byggandet i betong minska vilket innebär att byggandet i trä måste öka. Eftersom byggandet i sig också måste öka för att avskaffa bostadsbrist och trångboddhet så innebär detta en hel del investeringar. Troligtvis går det inte att hela sluta tillverka cement. Det betyder att infångning och lagring av koldioxid också måste användas för att minska utsläppen från cementtillverkningen. Ingen annan möjlighet står till buds då koldioxidutsläppen från cementtillverkning är en biprodukt i tillverkning och inte beror på att fossila bränslen används.

Ett ökat byggande av trä innebär att skog måste avverkas. Sannolikt måste mer skog avverkas än idag. Att betala skogsägare för att låta skogen stå är därmed totalt kontraproduktivt. Eventuellt måste också mängden tillverkat papper minska.

Mer avverkning ger mer skogsavfall. Delar av det kan med fördel eldas upp för att producera el. Det ger inte större växthusgasutsläpp än att låta avfallet ligga och multna ner. Annat kan användas för att tillverka byggmaterial av olika slag precis som idag.

För att minska stålproduktionen i masugnar där kol används måste vi istället använda processer som istället använder vätgas för att tillverka stål. Att framställa vätgas innebär att det behövs mängder med elektricitet. För att bygga de nya stålverken (järnsvampverken) och vätgasfabrikerna krävs stora investeringar. Att begränsa statens möjligheter att investera, låna eller ge ut nya pengar är därför felaktigt.

Trafik

När det gäller bilismen måste den alltså ställas om på flera sätt. Fossildrivna fordon måste bort. För att det ska vara möjligt krävs batterier. För det krävs investeringar i batterifabriker. Batterifabriker kräver mer gruvbrytning. Att bekämpa all gruvbrytning är därför klimatfientligt.

Dessutom behöver antalet bilar i trafik minska. För det behövs en kraftig utbyggnad av kollektivtrafik som drivs med el. För att de ska vara möjligt krävs sannolikt omfattande offentliga investeringar både i infrastruktur och tillverkning. Att då begränsa statens möjligheter att investera, låna eller ge ut nya pengar är i det läget rent klimatfientligt.

När det gäller flyg kan inrikesflyg helt förbjudas och för långdistansflyg så får bränslet beskattas lika hårt som allt annat bränsle. För att det ska vara möjligt måste snabbjärnvägar byggas. Det kräver stora investeringar och staten måste troligen stå för en stor del av dem.

I sjöfarten finns det idag inga tekniska möjligheter att ersätta fossila bränslen mer än på lokala färjor och fartyg i kortdistanstrafik. Enda sättet att minska utsläppen av växthusgaser är därför att ersätta olja som bränsle med naturgas/biogas. Det kräver stora investeringar.

Dessutom bör sjöfarten minska i omfattning. Det betyder att fler varor måste tillverkas i Sverige. För att det ska vara möjligt krävs investeringar.

Elektricitet

Det behövs en massa mer elektricitet för att kunna göra en grön klimatvänlig omställning av samhället. Något som innebär en kraftig utbyggnad av vindkraft och solenergi. Det kräver stora investeringar. För att ett elsystem byggt på förnyelsbara energikällor ska fungera bra krävs olika sätt att lagra energi. Det kan vara batterier, i form av vätgas eller i vattenmagasin. Även det kräver investeringar.

Sammantaget ser jag inga möjligheter att få till stånd en snabb grön och klimatvänlig omställning utan omfattande investeringar. Det är troligen staten som måste stå för många av dessa investeringar. Stora investeringar ger utan tvekan en omfattande ekonomisk tillväxt. Det är helt enkelt oundvikligt. Att då kräva tillväxtstopp är klimatfientligt och befängt.

Läs mer:
Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!