Europas största fyndighet av sällsynta jordartsmetaller

LKAB har hittat betydande mängder sällsynta jordartsmetaller i Kirunaområdet. Sällsynta jordartsmetaller är nödvändiga för bland annat tillverkning av elbilar och vindkraftverk. Efter framgångsrik prospektering har bolaget kunnat redovisa mineraltillgångar för sällsynta jordartsmetaller på mer än en miljon ton. Den största kända fyndigheten av sitt slag i Europa.

– Det här är goda nyheter inte bara för LKAB, regionen och för svenskarna utan även för Europa och för klimatet. Det är den största kända fyndigheten av sällsynta jordartsmetaller i vår del av världen och skulle kunna bli en betydande byggsten för att få fram de kritiska råmaterial som är helt avgörande för att möjliggöra den gröna omställningen. Vi står inför ett utbudsproblem. Utan gruvor, inga elbilar, säger Jan Moström, vd och koncernchef på LKAB i ett pressmeddelande.

Europa saknar idag helt brytning av sällsynta jordartsmetaller, samtidigt som efterfrågan bedöms öka kraftigt till följd av elektrifieringen vilket leder till en global brist. Detta i en tid med ökade geopolitiska spänningar. Enligt EU-kommissionens bedömning förväntas efterfrågan på sällsynta jordartsmetaller till bland annat elbilar och vindkraftverk öka mer än fem gånger bara fram till 2030. Idag är Europa dessutom importberoende av dessa mineral. Kina dominerar marknaden vilket anses öka sårbarheten för europeisk industri.

Vägen till gruva lång

Samtidigt är vägen till eventuell brytning av fyndigheten lång. Det första steget är en ansökan om bearbetningskoncession för Per Geijer-fyndigheten för att ge LKAB rätt till fyndigheten. Detta för att kunna undersöka den ytterligare på djupet och utreda förutsättningar för brytning. Planen är att kunna lämna in en ansökan om bearbetningskoncession under 2023.

LKAB har redan börjat förbereda en flera kilometer lång ort på cirka 700 meters djup från den befintliga Kirunagruvan mot den nya fyndigheten för att komma åt att undersöka den på djupet och i detalj.

– Vi har inte sett slutet på fyndigheten. Investerar stort för att komma vidare och räknar med att behöva ett antal år för att undersöka fyndigheten ytterligare för att skapa förutsättningar för att lönsamt och hållbart bryta den. Vi är ödmjuka inför de utmaningar kring markanvändning och påverkan som finns för att utveckla detta till en gruva och som kommer behöva analyseras för att se hur man kan undvika, minimera och kompensera för det. Först därefter kan det bli aktuellt att gå vidare med en miljöprövningsansökan och att söka tillstånd, säger Jan Moström.

– Om vi tittar på hur det har fungerat i andra tillståndsprocesser inom vår industri, så dröjer det minst 10–15 år innan vi skulle kunna ha faktiskt brytning igång och därmed råvaror på marknaden som behövs för att ta våra samhällen bort från fossila bränslen. Och då talar vi om Kiruna, där LKAB brutit malm i mer än 130 år. Här är kommissionens fokus på frågan avgörande, att säkra tillgång till kritiska material, och den Critical Raw Materials Act som EU-kommissionen nu arbetar fram. Vi behöver förändra tillståndsprocesserna för att säkra ökad brytning av den här typen av råvaror i Europa. Tillgången är idag en avgörande riskfaktor för såväl europeisk industris konkurrenskraft som klimatomställningen, säger Jan Moström.

Per Geijer – potential att bli Europas viktigaste gruva för kritiska råmaterial

Fyndigheten Per Geijer, som ligger i nära anslutning till befintlig verksamhet i Kiruna innehålla också över 400 miljoner ton av mineraltillgångar med höga järnhalter. Utökade studier har sen visat att fyndigheten innehåller över 500 miljoner ton.

Per Geijer-fyndigheten innehåller också på tillgångar på mer än en miljon ton sällsynta jordartsmetaller (REE) i form av Rare Earth Oxides (REO). Tillräckligt för att möta en stor del av EU:s framtida behov för tillverkning av de permanentmagneter som krävs för elmotorer i bland annat elbilar och vindkraftverk.

De sällsynta jordartsmetallerna i Per Geijer förekommer tillsammans med fosfor i form av fosfater i vad som huvudsakligen är en järnmalmsfyndighet och kan därför produceras som biprodukter. Det skapar också helt andra möjligheter till en möjlig konkurrenskraftig brytning.

Fyndigheten drygt sju gånger så hög halt av fosfor som i de malmkroppar som LKAB bryter i Kiruna idag. Detta utöver järnmalm och sällsynta jordartsmetaller. Fosfor är ett av tre viktiga näringsämnen i mineralgödsel som är viktiga för en effektiv livsmedelsproduktion. Det finns med på EU:s lista över kritiska mineral.

– LKAB planerar sedan tidigare en cirkulär industripark i Luleå med ny teknik för utvinning och förädling av fosfor, jordartselement och fluor utifrån dagens befintliga gruvproduktion. Där man i stället för att som idag deponera detta som avfall, skapar nya hållbara produkter. Planerad produktionsstart är 2027, säger Leif Boström, direktör för affärsområdet Specialprodukter på LKAB.

Läs mer:
Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!