Spel, plattformar och umgänge på internet

Under 2022 spelade 6 av 10 internetanvändare i åldern 8 år eller äldre nöjesspel på mobil, surfplatta, dator eller spelkonsol. Andelen ökade jämfört med föregående år. Något som dock delvis kan bero på att årets undersökning även inkluderar spelkonsoler. Andelen som spelar nöjesspel är som störst i de yngsta generationerna, men sjunker sedan med åldern.

Några av de största onlinespelen för närvarande är Counter-Strike: Global Offensive (CSGO), League of Legends (LOL), Dota 2, Fortnite – Battle Royale, PlayerUnknown’s BattleGrounds (PUBG), Dragon ball fighter z (DBZ), Call of Duty, Minecraft, Apex Legends, Among Us, HearthStone, Splatoon2 och Division 2. Det finns säkert också andra spel som är populära men det är dessa som går att hitta på de listor som publiceras lite här och där. Om dessa uppgifter är tillförlitliga har jag ingen aning om. Men då flera av spelen förekommer på många sajter och listor får vi väl anta att det är ganska trovärdigt.

Drygt 1 av 5 internetanvändare i åldern 8 år eller äldre tittat på andra som spelar spel på nätet. Andelen som tittat på andra som spelar på nätet har minskat något jämfört med föregående år, men skillnaderna är små. Andelen minskar framförallt bland 00-talister. Andelen som tittat på andra som spelar spel på nätet är som störst i de yngre generationerna (00- och 10-talister), men sjunker sedan kraftigt med åldern. Bland personer födda på 60-talet eller tidigare är andelen nästan obefintlig.

Umgänge på spelplattformar

Nästan 3 av 10 internetanvändare i åldern 8 år eller äldre har umgåtts med vänner i digitala spel på nätet under 2022.  Det är en högre andel män (34 procent) jämfört med kvinnor (22 procent) som har umgåtts med vänner i digitala spel under året. Bland studerande är det mycket vanligare att umgås med vänner på spelplattformar jämfört med personer som arbetar eller är pensionärer. Detta beror på att det i första hand är unga som umgås med vänner i digitala spel.

Minecraft är det digitala spel där flest internetanvändare har umgåtts med vänner under året. Skillnaderna är dock mycket stora mellan olika generationer.  00-talister och 10-talister umgås med vänner i Minecraft i ungefär lika hög grad. Bland 80- och 90-talister umgås bara några få procent i Minecraft. Bland de allra yngsta, barn födda på 10-talet, är Roblox den spelplattform där i särklass flest har umgåtts med vänner under året. Nästan 6 av 10 barn födda på 10-talet har umgåtts med vänner i Roblox under året. Bland 00-talister umgås många i digitala spel som Minecraft, Fortnite, Among Us och Roblox. Det är också vanligare bland 00-talister att umgås i spel som Counter-Strike, Call of Duty: Warzone och Fifa Football.

Följa andra spelare

Det är vanligt att titt på andra som spelar på internet men de undersökningar som gjorts hanterar alla typer av personer som publicerar eget material på olika sajter på internet. Det finns därför inget sätt att skilja på vilket typ av personer som följs.

Under året har en tredjedel av alla internetanvändare i åldern 8 år eller äldre följt minst någon influencer, youtuber eller streamer på nätet. Det är betydligt vanligare bland studerande att följa influencers, youtubers eller streamers jämfört med personer som arbetar eller är pensionärer. Personer i storstäder följer influencers, youtubers eller streamers i större utsträckning (37 procent) än personer på landsbygd (30 procent). Det är vanligare bland äldre barn och ungdomar i högstadiet och gymnasiet att följa influencers, youtubers eller streamers jämfört med yngre barn.

Läs också:

 


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.