Hamnarbetarförbundet oroat över kokainsmugglingen

Hamnarbetarförbundet oroat över kokainsmugglingen. Svenska hamnarbetareförbundet är enligt vad de säger i en artikel i tidningen Arbetaren oroliga för att riskerar att bli måltavlor i samband med narkotikasmuggling. De kräver därför att både arbetsköpare och myndigheter tar ett större ansvar för att trygga arbetsmiljön på kajer och vid containerterminaler runt om i landet. Så här låter det i Arbetaren:

– I en värld där man skjuter varandra på gatan för några hekto hasch så känns tanken på att vi får in containrar med hundratals kilo kokain ganska obehaglig.

Det säger Erik Helgeson från Svenska Hamnarbetarförbundet till Arbetaren samtidigt som han suckar.

Uttalandet visar att Erik Helgeson har en mycket grund och felaktig uppfattning om varför gängkriminella skjuter. Det finns mycket få skjutningar som kan kopplas till haschförsäljning. Och ingen skjuts för några hekto hasch. Skjutningarna handlar om sådant som ger stora pengar. Fördelningen av pengar från bedrägerier, kontrollen över kokainlurar, dvs kundregister över rika kunder som köper kokain, osämja om penningtvätt, upplevda personliga kränkningar och förolämpningar etc. Och enstaka gånger om kontrollen över gatulangningen i ett område. Kokainet är alltså förknippat med mycket våld. Så han har rätt i sina farhågor.

Men det är helt klart så att hamnarbetarna hamnr i skottgluggen för de kriminella. För det krävs ofta medverkan från enskilda hamnarbetare för att smugglingen ska fungera smärtfritt. Och det har gjorts stora beslag i svenska hamnar under senare år. Flera stora belsag än tidigare vilket beror på att Sverige blivit ett transitland för framförallt kokainsmuggling men även för cannabis och andra droger.

En av de hamnar som är central för denna trafik är Helsingborg. Det är den enda importhamnen för bananer och den största importhamnen för flertalet andra frukter. Dessutom är det en viktig hamn för kaffeimport. Kokain transporteras i stort sett alltid i kaffe- och bananlaster medan cannabis kommer i laster med andra frukter, byggmaterial med mera. Men även andra hamnar berörs genom att containrar transporteras vidare från Göteborg, Helsingborg, Antwerpen, Rotterdam, Hamburg, Bremerhaven och Le Havre till andra hamnar både i Sverige och andra länder.

Våld och droger i hamnarna

I Le Havre mördades exempelvis en hamnarbetare som inte ville utföra tjänster åt en lokal drogkartell. Mordet skedde 2020. Det är också välkänt att flera av de stora internationella företag som driver containerterminaler är infliltrerade av maffiagrupperingar från Italien och drogkarteller från Latinamerika.

Ett av de företag som drabbats av infiltration är det bolag som driver containerterminalen i Skandiahamnen, Göteborg. Jag pratade för många år sen med Erik Helgeson (han kommer dock säkert inte ihåg det) om riskerna med drogkartellerna och de internationella hamnföretagen. Då förkastade han helt den riskbild jag målade upp. Nu för han delvis fram samma risker om jag gjorde den gången:

– Drogkartellerna verkar ju ha en väldig tydlig strategi där de riktar in sig på enskilda individer. Om de inte hittar folk som är beredda att ställa upp av ekonomiska skäl så riktar de in sig på personer som de kan utpressa för att tvinga till samarbete. Man blir skraj helt enkelt, för det rör sig ju om nätverk med enorma våldskapital, säger Erik Helgeson.

Han är som sagt kritisk till både arbetsköparna, Tullverket och andra myndigheter och efterlyser därför mer dialog.

– I dagsläget är det ju vi som står vid frontlinjen. Ändå får vi veta väldigt lite. Vad ska vi vara vaksamma på och vad finns det egentligen för resurser att kalla in om man skulle hamna i en obehaglig situation där någon exempelvis upptäcker folk som försöker ta sig in i en container eller om man hittar ett parti droger vid avlastning?

Det är bra att han nu verkar ha kommit på bättre tankar även om det är rätt sent för det. Men bättre sent än aldrig. Och det har blivit värre än vad det var då. På grund av att Sverige blviti ett trasnitland för både kokain och cannabis.

Läs mer:
Läs mer om Helsingborg:
Läs mer om Göteborg:
Andra hamnar:

Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.